Wetgeving

In bovenstaand filmpje leggen we uit hoe de Regeling Dienstverlening aan Huis werkt.

De hulp valt onder 'regeling dienstverlening aan huis' indien deze maximaal 3 dagen per week in opdracht huishoudelijke taken uitvoert. Deze regeling bestaat sinds 2007 om de markt voor persoonlijke dienstverlening te stimuleren.

De hulp is voor de Belastingdienst niet in loondienst dankzij deze regeling. De hulp krijgt het hele bedrag uitgekeerd en hoeft hiervan niets af te dragen aan de belastingdienst indien de hulp aan onderstaande voorwaarden voldoet.

Om onder 'regeling dienstverlening aan huis' te vallen moet de hulp aan onderstaande voorwaarden voldoen:

  • De huishoudelijke hulp voert de huishoudelijke taken (opgegeven door u) zelf uit;
  • Voor de dienst ontvangt de hulp een vergoeding (tenminste het minimaal wettelijk loon).
  • Er is sprake van een gezagsverhouding; de hulp is werknemer, u bent werkgever. U geeft dus aan welke taken de hulp uit moet voeren.
  • De hulp werkt maximaal drie dagen per week voor u.
  • U betaalt de hulp een vakantietoeslag van 8%. Let op: Hebt u een hulp gevonden via huishoudhulprondombevalling.nl? Dan zit het vakantietoeslag bij het loon inbegrepen!
  • De inkomsten moet de hulp opgeven aan de Belastingdienst. Deze inkomsten worden meegeteld voor het vaststellen van uitkeringen, toeslagen en de voorlopige teruggaaf.
  • De hulp heeft recht op vakantie. Dit moet in verhouding zijn met het aantal uur dat de hulp voor u werkt.
  • Wilt u de samenwerking met de hulp stopzetten? Dan hebt u geen ontslagvergunning nodig. U dient wel de afgesproken opzegtermijn in acht te nemen.
  • Als opdrachtgever hebt u geen administratieve verplichtingen. U hoeft geen loonbelasting en/of premies werknemersverzekeringen af te dragen.


Is de hulp die u via ons inschakelt minder dan 3 dagen in de week voor u werkzaam? Dan voldoet de hulp aan al onze bovenstaande criteria.


Website belastingdienst: Dienstverlening aan huis

Website overheid: Dienstverlening aan huis


De hulp komt in aanmerking voor de regeling wanneer er sprake is van (een van onderstaande) werkzaamheden:

  • Huishoudelijke hulp;
  • Oppas werk;
  • Verzorgen van huisdieren;
  • Boodschappen doen (of ophalen van medicijnen);
  • Onderhouden van de tuin;
  • Verrichten van alfahulp;
  • Klussen in en rondom de woning (dus tevens onderhoud van de tuin);
  • Brengen en halen van gezinsleden;
  • Zorgverlening.

 

Herroepingsrecht

Er geldt een wettelijke bedenktijd van 14 dagen op de dienst van Ikzoekeenschoonmaakster.nl. Deze is van kracht zodra er een aanvraag voor de hulp is ingediend en de algemene voorwaarden zijn geaccepteerd. Het herroepingsrecht stopt zodra wij een hulp voor u hebben gevonden. Op het moment dat wij een hulp voor u hebben gevonden, doet u afstand van uw 14 dagen herroepingsrecht. Voldoet de aangeboden schoonmaakster toch niet aan uw opgegeven eisen? Dan kunt u dit, nog tot een jaar na de aanvraag, aangeven en gaan wij kosteloos voor u op zoek naar een andere passende nieuwe hulp.

 

Voldoet de hulp niet aan uw wensen of hebt u geen klik met de toegewezen hulp? Geef dit dan bij ons aan. Wij gaan dan kosteloos voor u op zoek naar een vervangende nieuwe hulp.

Ziekte

Als de schoonmaakster ziek is, moet u officieel gezien de eerste zes weken 70% doorbetalen (art. 7:629 lid 2 BW). Toch merken we dat de meeste mensen afspreken dat de schoonmaakster op een andere dag langs komt om de uren in te halen. U kunt dit zelf met de schoonmaakster afspreken en eventueel vastleggen in het contract. 

Indien de schoonmaakster langdurig ziek is, kunt u bij ons wel een nieuwe schoonmaakster aanvragen. Dit valt meestal nog onder onze garantie. 

Een hulp aanvragen